Veelgestelde vragen over vezels

Wist u dat niet alle vezels hetzelfde zijn? Misschien bent u niet eens op de hoogte van een groot aantal feiten over vezels.

Welke tussendoortjes zijn gezond en rijk aan vezels?

Fruit is het meest voor de hand liggende tussendoortje. Als u het moeilijk vindt om voldoende fruit te eten, probeer dan eens een heerlijke fruitfrappé. Kies uw favoriete fruit, of dat nu bessen, watermeloenen, mango's, lychees of ananassen zijn, roer hier een beetje ijs, citroenschil en mineraalwater doorheen. Voeg er een beetje yoghurt aan toe als u erg veel honger hebt. Een andere manier om meer vezels binnen te krijgen is het eten van een handjevol noten. Voeg deze in gemalen vorm aan de frappé toe als u dat lekker vindt.

Kan ik teveel vezels eten?

Volgens een publicatie van de National Health and Medical Research Council kan het eten van meer vezels dan de aanbevolen hoeveelheid leiden tot een verminderde kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Het is echter belangrijk om altijd voldoende water te drinken en de inname van vezels langzaam te verhogen, zodat uw lichaam eraan kan wennen.

Welke graansoort bevat de meeste vezels?

Nee. Van alle graansoorten bevat tarwe de meeste vezels. De buitenste zemellaag van de tarwekorrel is de plek waar zich de meeste oplosbare vezels bevinden. Tarwezemelen bevatten meer vezels dan haverzemelen en zilvervliesrijst. Verwerkte zemelen vormen een van de rijkste bronnen van vezels.

Welke voedingsmiddelen bevatten de meeste vezels?

Plantaardige voedingsmiddelen zijn een goede bron van voedingsvezels. Dit omvat producten zoals fruit en groenten, ontbijtgranen (bv. op basis van havermout en tarwe), peulvruchten (bonen, erwten, kikkererwten), noten en granen. In dierlijke producten en in het meeste snoepgoed bevinden zich daarentegen minder vezels.

Veelgestelde vragen over gezondheid

Misschien bent u verbaasd te horen dat de meeste Nederlanders niet genoeg vezels binnenkrijgen.

Ik weet dat vezels goed voor mij zijn, maar zijn er gemakkelijke manieren om die toe te voegen aan mijn voeding?

Vruchten met de schil eten is al een goed begin. Voor sommige mensen klinkt dit misschien vreemd, maar u raakt eraan gewend en waarschijnlijk gaat u de smaak waarderen. Zorg wel dat u de vruchten eerst goed wast. Probeer ook over te stappen op volkorenproducten zoals zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, of volkorenpasta in plaats van witte pasta. Een andere smakelijke manier om meer vezels binnen te krijgen is door zonnebloemzaden, sesamzaadjes en pompoenpitten te roosteren in een droge pan totdat ze beginnen te springen en van kleur veranderen. Heerlijk om deze over salades, roerbakgerechten en gestoomde groenten te strooien. Of om ze in wraps te gebruiken of op volkorencrackers met hummus. U kunt uw vezelinname ook verhogen door gedroogd fruit als tussendoortje te eten of door fijngehakte pistachenoten over uw fruitsalade te strooien. Vergeet niet om meer water te drinken, dit bevordert de spijsvertering.

Kunnen vezels mij helpen op gewicht te blijven?

Ja, dat kan. Dat komt doordat uw maag langer vol aanvoelt als u vezels eet. Op vezelrijk voedsel kauwt u langer, dus het duurt langer voordat het is verwerkt.

Veroorzaken vezels niet meer gasvorming en een opgeblazen gevoel?

Ja. Maar u kunt de hoeveelheid gas en het opgeblazen gevoel zelf beïnvloeden. Zorg er voor dat u de hoeveelheid vezels die u aan uw voeding toevoegt, langzaam opvoert en zorg dat u genoeg water drinkt.

Wat is een normale frequentie voor toiletbezoek?

Het aantal darmbewegingen dat u dagelijks hebt, is niet voor iedereen hetzelfde. Volgens de Gut Foundation kan een gezonde darmbeweging variëren van 1 - 2 keer per dag tot één keer per 3 - 4 dagen.

Veelgestelde vragen over levensstijl

Hebt u zich weleens afgevraagd waarom uw spijsvertering soms in de war raakt als u reist?

Waarom raakt mijn spijsvertering in de war als ik reis?

Misschien eet u anders dan normaal, drinkt u niet genoeg of beweegt u niet zo veel als anders. Dit kan uw spijsvertering verstoren. Een goede manier om de onregelmatigheid die reizen met zich meebrengt te compenseren, is door meer vezels aan uw voeding toe te voegen en veel water te drinken. Veel mensen vergeten tijdens het reizen de juiste dranken te drinken, waardoor ze uitgedroogd aankomen. Ook bewegen we onvoldoende als we in een auto of vliegtuig zitten. Zorg er dus voor dat u bij elke gelegenheid oefeningen doet om uw bloedsomloop en spieren te stimuleren.

En als ik geen tijd heb om goed te eten?

Wie gestrest is en het druk heeft, kiest voor het eten snel voor de gemakkelijkste weg. En waarom ook niet? In moeilijke tijden mag u uzelf best een beetje verwennen. De truc is op zo'n manier ‘makkelijk te eten’ dat u er later geen spijt van krijgt. Zelfs aan de snelste en meest 'ongezonde' hap kunnen makkelijk nog wat vezels worden toegevoegd. Pak behalve die chocoladereep, die u nu echt niet kunt laten liggen, ook eens een handvol amandelen of gedroogd fruit. En als u snel buitenshuis moet ontbijten, kies dan voor vezelrijke muffins. Of strooi een handvol All-Bran Crunch ontbijtgranen over uw ijs of toetje. Uw spijsverteringskanaal heeft het zwaar, dus geef het de vezels die het nodig heeft en voldoende vocht.

Hoe krijg ik voldoende vezels binnen als ik uit eten ga?

Dit is niet zo moeilijk als het lijkt. Onthoud gewoon dat hoe meer groenten, salades en op granen gebaseerde producten u eet, hoe meer vezels u binnenkrijgt. Roerbakgroenten zijn altijd een goede keuze omdat deze vaak noten en groenten met schil bevatten. Salades en gerechten met fruit zijn ook een perfecte keuze, evenals volkorenbrood. En vergeet niet om altijd water bij het eten te bestellen.

Hoe krijg ik dagelijks voldoende vezels binnen?

Voedingsvezels kunnen gemakkelijk worden toegevoegd aan elke maaltijd en elk tussendoortje. Kijk op ons receptengedeelte voor lekkere en simpele ideeën. Zorg er ook voor dat u veel fruit, groenten, noten, granen en natuurlijke graanproducten eet, zoals tarwezemelen, havermout, zilvervliesrijst en volkorenbrood.