Fantastische tarwezemelen

Alle vezels zijn belangrijk, ongeacht hun bron, en ze hebben allemaal een ander effect op het lichaam.

Tarwezemelen zijn een van de belangrijkste bronnen van vezels. Tarwezemelen zijn een rijkere bron van vezels dan andere granen, zoals haver en rijst. Bovendien is deze vezelsoort heel nuttig voor het verzamelen van afvalstoffen en zorgen deze vezels ervoor dat uw spijsverteringssysteem in beweging blijft. Wist u dat de tarwezemelvezel dit beter doet dan alle andere vezels in ontbijtgranen?

tag_41

Wetenschappelijk bewezen

Tarwezemelen worden beschouwd als de 'gouden standaard' om de regelmaat van de spijsvertering* te bevorderen. Dat tarwezemelen de 'gouden standaard' zijn, betekent dat andere vezels ermee worden vergeleken om hun effect op de regelmaat van de spijsvertering te beoordelen.

Met andere woorden, tarwezemelen zijn het beste graanproduct voor regelmaat in de spijsvertering. U kunt de vezels in tarwezemelen zien als een reinigingsmiddel voor uw spijsverteringssysteem. Omdat ze niet worden verteerd, verplaatsen ze zich door uw systeem. Intussen verhogen ze de snelheid waarmee het voedsel wordt verplaatst en verwijderen ze onverteerde resten. Zorg er voor dat u voldoende water drinkt om de vezels te helpen zich te verplaatsen.

graanzakken

Eet u er genoeg van?

De meeste Nederlanders krijgen niet genoeg vezels binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is 25 g per dag, afkomstig van voedingsmiddelen als ontbijtgranen (zoals tarwe- en haverzemelen; de belangrijkste bron van vezels), peulvruchten (linzen, bonen en erwten), noten, granen, fruit en groenten.

appelbrood

Stap over

Hoe zorgt u er op een makkelijke manier voor dat u meer vezels binnenkrijgt?

  1. Stap over van wit brood op volkorenbrood of brood dat rijk is aan vezels.
  2. Ga vanaf nu voor zilvervliesrijst of volkorenpasta in plaats van de witte varianten.
  3. Neem een handjevol noten, vers of gedroogd fruit in plaats van chips, chocorepen of koekjes.
  4. Stap van uw normale ontbijt over op een vezelrijk graanontbijt uit de Kellogg's All-Bran

*10g tarwezemelen per dag bevorderen de darmgezondheid door de spijsverteringstijd significant te verkorten. All-Bran Crunch bevat minstens 3,5g tarwezemelen per portie