In Nederland eten we minstens 5g vezels per dag te weinig

De gemiddelde hoeveelheid die dagelijks wordt geconsumeerd in de Benelux bedraagt ongeveer 20 gr per dag, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) 25 gr per dag is. Dit betekent dat de meeste Nederlanders er te weinig van binnenkrijgen! Er zijn veel redenen waarom vezels belangrijk zijn. Ze zijn essentieel voor een gezond werkend spijsverteringssysteem.

tag_40

Wat zijn vezels?

Een graankorrel bestaat uit de kiem, de bloem en de zemel. De zemel in de graankorrel is de plek waar de vezels zich bevinden.

Door de hele graankorrel te gebruiken in plaats van alleen het meel, krijgt het product een hoger vezelgehalte. De vezel die uit de zemel van een graankorrel afkomstig is, wordt niet door ons lichaam verteerd zoals dat met andere voedingstoffen gebeurt. Vezels verplaatsen zich door uw spijsverteringssysteem en hebben een positief effect op de gezondheid ervan.

Verschillende soorten vezels

Er bestaan verschillende soorten vezels, namelijk de oplosbare en de onoplosbare vezels. Het is belangrijk beide vezels te consumeren. Oplosbare vezels zitten vooral in groenten, fruit en peulvruchten. Onoplosbare vezels vooral in graanproducten.

Onoplosbare vezels

Onoplosbare vezels kunnen water vasthouden als een spons. Door hun waterbindend vermogen, m.a.w. het zwellen van de vezel in aanwezigheid van water, hebben ze een positief effect op het volume en de consistentie van de ontlasting.

Oplosbare vezels

Oplosbare vezels zijn vezels die een soort gel vormen wanneer ze in contact komen met water en zich aan gal- en vetzuren binden. De zuren stimuleren de darmwerking, met als gevolg dat ze de voortgang van de darminhoud bevorderen. Oplosbare vezels zijn voornamelijk terug te vinden in fruit en groenten.

muffin

Opgezette buik? Onprettig gevoel?

Heel wat mensen hebben af en toe last van symptomen die veroorzaakt worden door een slechte spijsvertering, zoals een opgezette buik en een sloom gevoel. Symptomen worden vaak erger bij een onregelmatige spijsvertering en als voedsel zich langzaam door het spijsverteringssysteem verplaatst. Het consumeren van voldoende vezels, en dan vooral van vezels uit tarwezemelen, kan daarbij hulp bieden.

Eet tarwezemelvezels en verminder het onprettige gevoel dat wordt veroorzaakt door een slechte spijsvertering

Gelukkig is dit gevoel bij veel mensen heel eenvoudig te voorkomen door het eten van voldoende vezels, en dan vooral van onoplosbare vezels, zoals die in tarwezemelen voorkomen. Neem elke ochtend een kom met heerlijke Kellogg's All-Bran ontbijtgranen.